koplogo

                                   Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Kinderen gaan rekenen De getalstructuur tot 100
                                  Begeleidingsdienst voor vrijescholen                                      P. van Meurs

 


De rekenkijkwijzer





De rekenkijkwijzer

De lijst bevat twaalf rekengebieden, die onderling verband houden.

  1. Elementair getalbegrip
  2. Overzien van kleine hoeveelheden
  3. Splitsen van de getallen tot 10
  4. Optellen tot 10
  5. Aftrekken tot 10
  6. Optellend overschrijden van het eerste tiental
  7. Aftrekkend overschrijden van het eerste tiental
  8. De getalstructuur tot 100
  9. Optellen tot 100
  10. Aftrekken tot 100
  11. Vermenigvuldigen en de tafels
  12. Delen en de deeltafels

naam

klas

8. getalbegrip tot 100

aantekeningen

• Kent het kind de kleine en de grote telrij tot 100

• Kan het kind tellen tot 100 Bijvoorbeeld: stukjes vooruit en terugtellen tellen vanuit een willekeurig vertrekpunt tellen met sprongen van 2: 46, 48, 50 tellen met sprongen van 5: 80, 85, 90 tellen met sprongen van 10: 30, 40, 50 maar ook: 53, 63, 73

• Kan het kind de overgang van het ene naar het andere tiental vlot maken Bijvoorbeeld: 49, 50, 51 maar ook 81, 80, 79

• Heeft het kind inzicht in de getalopbouw tot 100 Bijvoorbeeld: de getalopbouw van 85 is 80 en 5, ofwel 8 tientallen en 5 eenheden. Bij de getalklank 'vijfentachtig' hoort het getalsymbool 85.

• Kan het kind bewegend op de getallenrij in sprongen van 10 en 1 (of zelfs 5) naar een getal springen

• Kent het kind de structuur van de getallenrij tot 100? Bijvoorbeeld: waar zit 36 ongeveer op de (lege) getallenlijn? Ligt 55 dichter bij 40 of bij 60? Bij welk tiental ligt 88 in de buurt?

• Kan het kind een betekenis plaatsen bij de getallen tot de 100

• Kan het kind de getallen tot 100 op de (open)

getallenlijn plaatsen

• Kan het kind optellen en aftrekken met tientallen? Bijvoorbeeld: 40+30=, 90-20=

• Kan het kind optellen tot 20

Zo niet, ga dan naar vragenlijst 6

• Kan het kind aftrekken tot 20

Zo niet, ga dan naar vragenlijst 7

• Is de schrijfwijze van de getallen tot 100 correct Bijvoorbeeld: achtentwintig schrijf je als 28, niet als 82